ЯК ОБРАТИ СВОГО СІМЕЙНОГО ЛІКАРЯ

Тепер медична допомога не прив’язана до місця прописки, проживання або фінансових спроможностей пацієнта. Кожен українець може вибрати терапевта, педіатра, або сімейного лікаря в будь-якому медичному закладі, а гроші за ваше медичне обслуговування заплатить держава. Поки приписна кампанія (процес вибору лікаря і укладання договорів) проходить у пілотному режимі. А дата початку всеукраїнської кампанії буде визначена після того, як закон №6327 підписаний Президентом. Як вибрати сімейного лікаря – далі в статті.

Как подписать делкарацию

Крок перший – визначитись з лікарем

Найпростіший варіант – ви знаєте хорошого лікаря, обслуговувалися у нього і залишилися задоволені результатами. Якщо ж такого лікаря ви поки не знайшли, поцікавтеся у родичів, сусідів, друзів, колег – можливо, у них був позитивний досвід в амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, яка підходить вам географічно.

Ви також можете звернутися до місцевого відділу охорони здоров’я. Там вам розкажуть, які лікарі працюють у вашому населеному пункті або районі. Інший варіант – просто зверніться в будь-який медичний заклад і познайомтеся з лікарями. Інформацію про них можна отримати в місцевому відділі охорони здоров’я або безпосередньо в реєстратурі. Деякі медичні установи вже мають свої власні сайти з такою інформацією.

Пам’ятайте, що зараз ви не повинні звертатися до лікаря «виключно за пропискою» – можете вибрати лікаря, який працює поряд з вашим будинком, роботою тощо.

Крок другий – підписати декларацію

Установи первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, які самі собі вибрали.

Декларація підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде перепідписувати її щорічно. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це в будь-який час.

Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – ваш паспорт і ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (або сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт і код) обох її батьків або опікунів.

Лікар внесе ваші дані в систему, роздрукує декларацію, яку ви підпишете в двох примірниках (один з них залишається у вас), – і з цього моменту ви можете звертатися до лікаря в будь-який час.

Как подписать делкарацию

ВАЖЛИВО

Уважно перевірте дані перед тим, як підписати декларацію. Декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує або відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації. Тільки після цього декларація з’явиться в системі.

У разі відпустки чи хвороби у вашого лікаря має бути заміна – інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо вам знадобиться допомога, а ви перебуваєте в іншому місті, звертайтеся до найближчого закладу первинної медичної допомоги.

Один лікар може обслуговувати максимум 2 000 пацієнтів. Таку кількість пацієнтів рекомендує МОЗ. Можуть бути і виняткові ситуації, наприклад, коли лікар працює в селі, де проживає більше 2 тисяч осіб. Тому, якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не втрачайте часу, адже у нього може просто не залишитися місць для нових пацієнтів.

Как подписать делкарацию

Крок третій – звернутися при першій необхідності

Ви зможете звертатися до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як показує світовий досвід більшість проблем зі здоров’ям можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо в разі своєчасного звернення. Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності будуть також видавати напрямки в вузькопрофільних фахівців, виписувати рецепти на ліки, в т.ч. підпадають під програму “Доступні ліки” (безкоштовні ліки в аптеці, за які платить держава), і будь-які медичні довідки, наприклад, в басейн тощо.

Тому з цих міркувань краще вибирати лікаря, який практикує поруч з вами – це скоротить витрати часу на дорогу.

Крок четвертий – не давати хабарів

У 2018 року заклад, в якому працює сімейний лікар, почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним договір. Планується, що в 2018 році середня виплата на первинній ланці складе близько 370 грн. на одного пацієнта, в 2019 – 450 грн. Практика у 2000 пацієнтів може мати річний дохід від 740 000 грн. до 1 000 000 грн. в 2018 р. і від 900 000 до 1 200 000 грн. в 2019 р. У цей бюджет входять оренда офісу, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Близько половини цих коштів – витрати практики, все інше – зарплата працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).

За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги буде платити ДЕРЖАВА – саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші НЕ платили пацієнти, як це відбувається зараз. Тому йдучи до лікаря, пам’ятайте, що це не безкоштовна послуга, яку ви

покласти «подяку» в кишеню лікаря. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків.

Інструкції для лікаря і пацієнта ви можете подивитися на платформі еHealth: Кроки для лікаря (http://portal.ehealth-ukraine.org/join.html#doctor), Кроки для пацієнта (http://portal.ehealth-ukraine.org /join.html#patient).